Jun 29

Paris 2019-06-24/28

Borta bra, men hema bäst. Det gäller verkligen idag. Det var i varmaste laget.  Paris > 30 grader i 4 dagar är mer än vad kroppen tål. Tur då att underbara Isabell var med och förgyllde tillvaron. Det var ju hennes 10-årspresent som vi nu levererade.

DSC_0269DSC_0274Det kan lätt bli inflation på Bellis-bilder, så när hon i ett obevakat ögonblick fick tag på kameran, fann hon genast ett intressant objekt, som jag måste lägga in.

Det mesta var bokat hemifrån, men utgivna biljetter skulle bytas mot uppdaterade diton, vilket strulade till en del men det fixade sig ändå (tyvärr med visst tillägg), men det var ju för ett gott ändamål. Hotellet Altona var ett 3-stjärnigt hotel enligt Booking.com’s hemsida men var skyltat med 2 stjärnor utanför. Men det var helt OK. 3 sängar, fräscht badrum, tyvärr ej AC men en stor lös fläkt. Nära ”Gare de Nor” dvs bra kommunikationer,

DSC_0279Platsen utanför var tillhåll för ett ”killgäng”, som Bellis hade stor respekt för, men det var ju vägen hem till vårt hotel, så vi tog en omväg för säkerhets skull. Överallt blev vi varnade för ficktjuvar och andra mindre nogräknade, men dom finns ju överallt så………..

DSC_0281DSC_0282Tyvärr var det vägen hem från vårt stamställe. En liten lokal bistro med god mat och trevlig personal, speciellt en tjej som Bellis blev så förtjust i så hon gick in och sa ”au revoir” speciellt till henne. Gulligt. Där kunde vi få pizza, omelett och pasta och GLASS. Det gick åt en del ! Första dagen gick vi bl.a ner till ”Gare de Nor” och köpte tågbiljetter till Disneyland som stod överst på Bellis önskelista.

DSC_0287DSC_0289DSC_0290DSC_0291

Disneyland överträffade nog nog alla förväntningar, när hon kurade ihop sig med farmor på tåget men sen brast hon ut i vad alla ungdomat säger numera – ”Oh my god” Och visst var det storstilat , vad annars, och mycket amerikanskt och DYRT.

DSC_0300DSC_0304DSC_0306Men åka skulle man ju, vi hade ju betalt för allt från början

DSC_0313DSC_0318DSC_0323Det fanns ju så mycket att se och uppleva så det krävdes en del i ”skrinet”också. Och är det amerikanskt så är portionerna STORA.Men det var två disneyparker och jag hade bara bokat 1. Då måste man lägga till lite euro igen så vi kom in. Denna park – Disney-studios – innehöll dom häftigaste åkattraktionerna och dom måste man ju prova.

DSC_0326DSC_0327DSC_0328DSC_0330

OK – upp i luften och sen fritt fall. Lite kittlade det i magen, men nu iväg till nästa attraktion. Farmor och jag höll oss i bakgrunden, men Bellis kastade sig orädd in i nästa kö, för vänta fick man ibland > 1 timme !

DSC_0331DSC_0336DSC_0337Sen gick det fort. Ibland så fort att man inte hann  med med kameran, och då fick man till slut en bild av en glädjestrålande Bellis på vär ut.

DSC_0338DSC_0340Några avslutande bilder, sen var det en nöjd Isabell som slappade med farmor på tåget hem. Det blev inga mer utsvävningar den dagen. Lite kvällsmat på stamkrogen och sen var man mogen för ”bingen” Eftersom det var varmt släpade farmor runt på en ryggsäck med vatten, men nödig blev man aldrig. Allt svettades ut och fläkten på rummet hölll temperaturen  nere hjälpligt. På natten kunde man öppna fönstret på vid gavel och fortsätta sova utan vare sig filt eller lakan över sig. Puh.

DSC_0344Dag 3 tog vi en ”Hop-on-Hop-off buss”. Inga speciella foton blev tagna men vi bytte buss några gånger och klev av vid Montpernasse för att promenera upp till Sacre Coeur och till alla porträttmålare, som naturligtvis alla ville porträttera av Bellis. Vi gick runt,åt och drack lite till, knallade vidare innan Isabell hade hittat en som kunde göra henne ”rättvisa”.

DSC_0356DSC_0359DSC_0366

Nu var det dags för nr 2 på Bellis önskelista. Eiffel-tornet. Jag hade bokat hemifrån, trodde jag, med guide och allt. Vad jag inte förstod var att biljetter skulle uthämtas några kvarter därifrån. Tillbaka dan därpå några euro fattigare – men ”shit happens”. Vi fick kasta om ordningen i programmet, men det blev bra tillslut ändå.

DSC_0367DSC_0369DSC_0372DSC_0375

Guiden var väldigt trevlig och gav mycken intressant information. Parissarna ville riva ”skiten” efter den världsutställning den uppfördes för, men dom besinnade sig. Som tur var ! Istället byggde man ett torn vid ett köpcentrum mitt i stan. Folkhumorn kallade det ”Tour Awful vs tour Eiffel”. Vackert eller inte – mäktigt är det. 7 miljoner besökare har man. Flest har Disneyland > 15 miljoner besökare !!!

Från Eiffeltornet var det nära till båtkajen. Jag hade ju bokat en sightseeingtur på Seine. Där blev vi serverade smörgåsar och dricka. Utsikten var strålande och skönt med lite fläktande vindar.

DSC_0384Man kan nog inte må bättre än så här !!!

DSC_0386DSC_0387DSC_0388DSC_0392

Vilken avslutning på Parisäventyret. Aldrig förr har så många parisare sökt sig till olika fontäner. Vi valde den största – bredvid Eiffeltornet. Man sprutade vatten ur alla munstycken och det var en härlig stämning. Isabell ville aldrig gå upp. Det gick ju ingen direkt nöd på oss heller. I den hårda blåsten fick vi härliga duschar ibland.

Nu var det bar hem och packa som återstod. En sista matbit, dricka och glass på stamkrogen hann vi med, liksom farväl till servitrisen.

När vi kom bad vi taxikillen att komma igen på fredag. Han lovade att komma kl 09.00, men inte kom han.  Vi beställde en taxi via receptionen och sen gick allt på räls. Hemresan, bagaget och shuttle till parkeringen funkade och väl hemma mötte pappa Daniel upp och hämtade sin guldklimp, som vi lånat under 4 härliga dagar i Paris.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML etiketter och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>