Okt 02

Budapest 2014-10-02

Gårdagen blev en väckarklocka i dubbel bemärkelse. Jag har väl aldrig blivit väckt och inte varit klar, påklädd och beredd inför dagens övningar ? Skärpning, låt detta bli en engångsföreteelse. Jag skäms som en hund. Äh – vadå säger ni kanske, men för mig var det något otänkbart. Det får bara inte upprepas!!!!!!
Till dagens rapport. Natten förlöpte utan anmärkningar och 06.30 stod jag i duschen och efter det blev det uppdatering via ”paddan”. Rädd för att upprepa gårdagens misstag, klickade jag på alla tänkbara appar och läste både bra och mindre bra nyheter. Tiden gick och Gilla slog upp sina violblå och kvittrade – ”är du redan vaken, älskling!” Jag låg redan i startblocken för en rivstart till frukostmatsalen och vi kom före Ulla & Johnny. Vi hade redan igår bestämt oss att se de berömda – ”skorna vid Donau”, så vi tog den rosa hop on-bussen ner till Donau och vandrade längs stranden. Plötsligt var det flera grupper av ffa ungdomar och deras lärare/guide som stod framför oss. Vad dom betraktade var just dessa skor. 2005 gjordes en installation av det som hände judarna under 2:à världskriget. De ställdes upp vid flodstranden, kommenderades att ta av sig sina skor, varpå de sköts och knuffades ner i floden. Här hade konstnären med otrolig skicklighet låtit gjuta exakta kopior av troliga skor från den tiden. Bernskor, kängor, pumps, herrskor, mm mm. Gripande. Jag har aldrig sett något liknande. Fantastiskt – måste ses.
Därifrån tog vi spårvagnen, där alla > 65 år åker gratis. Det gäller alla kommunala kommunikationer. SPF skall genast tillskrivas om detta, att ta upp med politikerna i Stockholms län, för att väcka opinion. Spårvagnen tog oss till den berömda saluhallen och det var verkligen något i hästväg. Våra saluhallar i Stockholm kan ju bara drömma om detta utbud. OK – kanske inte lika läckra rätter/varor/uppläggningar som hemma, men vad stort!!!!Fisk saknades av förklarliga skäl. Efter en timmes rundvandring och inhandlande av salamis och capernos, sökte vi upp ställets enDa riktiga restaurang. Där blev det en gulaschsoppa förstås med öl. Nu började vi känna oss mogna för de berömda varma baden.
Vi tog en ny hop on-buss ut till Schetvetzyi, eller nåt sånt, svårutalat var det i alla fall. Vi åkte en halvtimme till stadens utkanter och där låg det. Vi blev tilldelade varsitt skåp, fick en handduk (efter en stor deposition!?) och kom sen ut i strålande solsken. Vilken tur. Läckert. Tyvärr varade det inte så länge, men vi prövade alla bad utomhus, innan vi gick in och kröp ner i en 38-gradig pool och låg och njöt en stund. Johnny och jag provade två olika bastutyper. Men nej – vi blev negativt överraskade. Det var väl inget att skryta över. Vi har varit med om bättre. Resan gick in mot stadens centrum för vi hade ju i något svagt ögonblick lovat lite tid för shopping. Men först var vi (3 av oss) sugna på kaffe och en kladdig kaloribomb. Vi hittade vad vi sökte just i början på shoppinggatan vi sett från bussen och hört en del positivt om. Vi smaskade i oss läckerheterna och gav oss ut bland de ”fina” butikerna. Sådana var det nämligen så det blev mest fönstershopping. Johnny och jag hade ju tänk att försiktigt dra oss undan för att söka ett lämpligt vattenhål, men damerna verkade lika sugna dom och eftersom vi fått tips om en pub ”vi bara inte fick missa”, blev det till att flanera några kvarter bort. Men det var det värt, för denna pub liknade inget annat vi sett. Ölen var god och vi knallade så småningom vidare och fann en lämplig, för att fylla fyra uttorkade strupar, pub, där vi också kunde få oss en bit. Denna restaurang, med det lockande namnet Bali, visade sig bjuda det mest delikata i matväg vi kunde tänka oss.
Återigen nöjda och belåtna sökte vi oss mot hotellet, som inte låg långt bort, där vi avslutade kvällen i hotellets bar, var annars ?, med rödvin, irish-coffee och whiskey. Inte till alla förstås, utan till utvalda.
Imorgon är det sovmorgon, för dom som kan. AirPort-shuttlen kommer och hämtar oss vid 10-tiden och vid 15-tiden landar vi på Arlanda.
Gonatt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML etiketter och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>